İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanan Karayolları Trafik Yönetmeliği'nde önemli değişikliklere gidildi. Yeni düzenleme ile araç içi donanım ve aksesuarların kullanımına ilişkin uzun süredir yaşanan belirsizliklerin giderilmesi hedeflenirken, sürücüler açısından birçok ekipman yasal güvenceye kavuştu.
Telefon tutucuları ve araç kameraları serbest olacak
Yönetmelik kapsamında ön cama monte edilen telefon tutucuları ile araç içi kameralar belirlenen teknik ölçüler dahilinde serbest bırakıldı. Direksiyon simidi veya gösterge panelinin üst seviyesinden itibaren 5 santimetreyi aşmayan ekipmanlar istisna kapsamında değerlendirilecek. Görüş açısını engellemeyen navigasyon cihazları ile fabrika çıkışlı multimedya ekranları için de herhangi bir cezai işlem uygulanmayacak.
Dikiz aynasındaki aksesuarlar için de sınırlar belirlendi
Sürücülerin dikiz aynasına astığı koku ve benzeri aksesuarların kullanımına ilişkin ölçüler de yönetmelikte netleştirildi. Görüş güvenliğini tehlikeye düşürmeyen aksesuarlar yasal olarak kullanılabilecek.
Ses sistemlerinde standart getirildi
Yeni düzenlemeyle araç içi ses sistemleri için de teknik kriterler belirlendi. Araç bagajında bir adet en fazla 45 Hz subwoofer ile bir adet en fazla 300 watt gücünde amplifikatör bulundurulmasına izin verildi. Böylece araç sahiplerinin ses sistemi kullanımında yaşadığı belirsizlikler de ortadan kaldırılmış oldu.
Ses cezası için kayıt şartı aranacak
Yönetmelik, ses sistemlerinden kaynaklı cezai işlemleri de objektif kurallara bağladı. Buna göre bir araca ceza uygulanabilmesi için müziğin araç dışına taşarak kamu huzurunu bozması ve bu durumun kayıt altına alınması gerekecek. Araç içinde normal seviyede müzik dinleyen sürücüler ise cezai yaptırımla karşılaşmayacak.
Teknolojik cihazların kullanımına yasal güvence
Sürüş, park ve navigasyon amacıyla kullanılan akıllı ekranlar, kayıt cihazları ve araç içi teknolojik sistemlerin kullanımına ilişkin hükümler de netleştirildi. Ticari yolcu taşımacılığı yapan araçlarda yolcu konforunu artıran bireysel sesli ve görüntülü sistemlerin kullanımına da izin verilmeye devam edilecek.
Yönetmelik Cumhurbaşkanı onayının ardından yürürlüğe girecek
Hazırlanan yönetmeliğin uygulanmasında İçişleri Bakanlığı'nın yanı sıra Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı da yetkili olacak. Düzenleme, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın onayının ardından Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girecek.
