Hz. Peygamber’in son olarak evlendiği hanımı.

590 yılı civarında doğdu.

Resul-i Ekrem ile evlenmeden önce adı Berre idi.

Hz. Peygamber ‘’cömert, dürüst ve itaatkar’’ anlamına gelen bu ismi taşımayı insanın kendini tezkiyesi olarak kabul ettiğinden adını Meymune olarak değiştirdi.

Annesinin Hind ‘’Havle’’ bint Avf olduğu bilinmektedir.

Öz kardeşleri arasında Hz. Abbas’ın eşi Ümmü’l-Fazl Lübabe, Halid b. Velid’in annesi Lübabe es- Suğra, ana bir kardeşleri arasında Hz. Hamza’nın eşi Selma bint Umeys, Ca’fer b. Ebu Talib’in eşi Esma bint Umeys ve Resul-i Ekrem’le üç ay kadar evli kaldıktan sonra vefat eden Zeyneb bint Huzeyme de bulunmaktadır.

İslam’ın zuhurundan bir süre önce evlendiği Mesud b. Amr es- Sekafi’den ayrılmasının ardından Ebu Rühm b. Abdüluzza ile evlenen Meymune kocasının ölümü üzerine Hz. Peygamber ile evlenmek istediğini Ümmü’l-Fazl Lübabe’ye açmıştı.

Hz. Abbas veya Cafer b. Ebu Talib de Resul-i Ekrem’e onu nikahlamasını teklif etmiş, Resulullah umretü’l-kazaya hazırlanırken Mekke’deki amcası Abbas’a haber göndererek Meymune ile evlenmesine aracılık yapmasını istemişti.

Hicretten önce İslamiyet’i kabul eden Meymune’nin, Hz. Peygamber’in evlenme niyetini öğrenince kendini ona hibe ettiği, kendisini Peygamber’e hibe eden mü’min kadının evliliğini Peygamber de onu nikahlamayı dilediği takdirde sadece Peygamber’e mahsus olmak üzere onaylayan ayetin (el-Ahzâb 33/50) bu olay üzerine indiği, Resul-i Ekrem’in ona 500 dirhem mehir verdiği ve bundan sonra bir daha evlilik yapmadığı rivayet edilmektedir.

Bazı evliliklerinde siyasi hedefler de güden Hz. Peygamber’in bu evliliğiyle, yetmiş kadar sahabinin şehid düştüğü Bi’rimaune olayından sonra Meymune’nin mensup olduğu Arabistan’ın güçlü kabilelerinden Amir b. Sa’saa ile akrabalık kurmak istediği anlaşılmaktadır.

Resul-i Ekrem Meymune’yi Mekke’de nikahlamak istemiş, fakat müşrikler umre için kendilerine verilen sürenin dolduğunu söyleyerek onu şehri bir an önce terketmeye zorlayınca bu evlilik Mekke-Medine yolu üzerinde bugün Nüveyriye diye anılan Şerif mevkiinde gerçekleşmiştir.

Evliliğin Resulullah ihramlıyken mi yoksa ihramdan çıktıktan sonra mı yapıldığı konusunda farklı görüşler ileri sürülmüşse de nikahın ihramlıyken kıyıldığı, zifafın umreden sonra gerçekleştiği anlaşılmaktadır (Buhari).